نوزاد
 
نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
چت باکس
آمار
امروز : 12
دیروز : 4
افراد آنلاین : 1
همه : 260

دوران شيردهي يكي از مهمترين دوران زندگي هر كودك است و مادر هر غذايي كه مصرف مي كند به طور مستقيم وارد شير مادر مي شود در ادامه موادي كه باعث تغيير تركيب شير مادر ميشود را خدمتتان معرفي ميكنيم تا با آگاهي از مصرف آنها خودداري كنيد تا كودكتان از شير خوردن خود لذت ببرد و از عوارض وارد شدن اين مواد به شير مصون بماند...

شيردهي


مصرف قهوه  در شيردهي

زماني كه قهوه مي‌نوشيد (نوشابه يا چاي) مقداري از كافئين به شير شما راه پيدا مي‌كند و از آنجا كه كودكان قادر نيستند كافئين را به سرعت بزرگسالان دفع كنند، ممكن است منجر به تحريك سيستم بدن، بي‌خوابي و پيچيدگي شود. سعي كنيد كافئين را از رژيم غذايي خود حذف كنيد. حتي اگر خسته هستيد قهوه ننوشيد زيرا يك كودك بي‌خواب مي‌تواند خستگي شما را بيشتر كند. حداقل سعي كنيد قهوه را پس از شير دادن بنوشيد.

مصرف شكلات در شيردهي

اگر چه مي‌دانيم شكلات ماده مورد علاقه شما است، اما مانند قهوه و نوشابه، اين ماده نيز حاوي كافئين است. (28 گرم شكلات تلخ شامل 5 تا 35 ميلي گرم كافئين است. يك فنجان قهوه به طور معمول  135 ميلي گرم كافئين دارد.) اگر احساس كرديد شكلات علت بي‌قراري كودكان است، براي چند روز آن را از رژيم غذايي خود حذف كنيد تا تغييرات را در رفتار كودك خود مشاهده كنيد.

مصرف مركبات در شيردهي

تركيباتي كه در ميوه‌ها و آب ميوه‌هاي طبيعي وجود دارد ممكن است موجب اختلالات، بي‌قراري و حتي جوش‌هايي اطراف پوشك كودك ‌شوند. اگر مصرف نكردن آنها كارساز بود، سعي كنيد از ديگر غذاهاي حاوي ويتامين سي مانند عنبه استفاده كنيد.

مصرف بروكلي در شيردهي

شايد مشاوران به شما بگويند اين يك داستان قديمي است كه كلم بروكلي و گل كلم عامل بي‌قراري و نفخ كودكان است اما اگر از مادران شيرده بپرسيد به شما خواهند گفت كه اين موضوع حقيقت دارد.  آيا زماني كه در سالاد خود كلم بروكلي مي‌ريزيد، كودك شما دچار نفخ و بي‌قراري مي‌شود؟ براي چند روز مصرف آن را متوقف كنيد تا نتايج آن را ببينيد. به جاي اين كه كاملا آن را از رژيم غذايي خود حذف كنيد، مي‌توانيد مصرف آن را محدود كنيد براي مثال به جاي آن كه اين سبزيجات را به صورت خام بخوريد، آنها را بپزيد تا از نفخ نيز جلوگيري كند.

مصرف غذاهاي تند در شيردهي

ممكن است مادران شيرده مقدار كمي فلفل مصرف كنند و شاهد ساعت‌ها بي‌قراري كودكشان باشند. چگونه اين ادويه جات را بدون آسيب به كودكمان در غذا بريزيم؟ به دنبال چاشني‌هايي باشيد كه بدون حرارت به غذا طعم مي‌دهند. به جاي سس داغ، مقداري آب ليمو به مرغ خود بزنيد.

مصرف سير در شيردهي

اين سيري كه براي شما فوق‌العاده است، ممكن است براي كودكتان فوق‌لعاده نباشد. خوردن غذاهاي سيردار اغلب طعم شير مادر را تغيير مي‌دهد. (بوي سير تا 2 ساعت پس از مصرف مي‌تواند به شير مادر راه يابد)  بنابراين طبيعي است كه كودكان به آن عكس‌العمل نشان دهند.در ايتاليا، جايي كه مصرف سير رايج است، به مادران پيشنهاد شده كه تا چند ماه اول شيردهي از خوردن سبزيجات خودداري كنند. اما در هند به مادران توصيه مي‌شود تا جايي كه مي‌توانند سير بخورند زيرا معتقدند كه اين روش باعث مي‌شود كودكان با طعم اين مواد مغذي آشنا شوند.

مصرف بادام در شيردهي

آيا شما يا شخص ديگري در خانواده‌تان به بادام آلرژي داريد؟ با احتياط رژيم غذايي خود را مصرف كنيد. با توجه به تحقيقات، اگر در خانواده خود سابقه آلرژي داريد، بهتر است در مصرف غذاهاي خود مراقب باشيد و از مصرف مواد آلرژي‌زا مانند بادام و آجيل‌هاي ديگر در طول شيردهي پرهيز كنيد.اگر شما بادام مي‌خوريد و احساس كرديد كه كودك شما به آن آلرژي دارد يا حساس است، بايد نشانه‌هايي چون جوش، اگزما و خس خس در تنفس را مشاهده كنيد.

مصرف پنير در شيردهي

برخي از پنيرها كه غير پاستوريزه هستند و مقدار زيادي باكتري ليستريا دارند در دوران بارداري جز خوراكي هاي ممنوع محسوب مي شوند. اما در دوران شيردهي مادر مجاز به مصرف آن است زيرا اين باكتري امكان راه يابي به شير مادر و سپس انتقال به نوزاد را ندارد.

مصرف بادام زميني در شيردهي

بسياري از متخصصان تغذيه و سلامت معتقدند، مادراني كه سابقه آلرژي و حساسيت به بادام زميني را در خود و يا خويشاوندان خود دارند، بهتر است در طول دوران شيردهي مصرف نكنند.

مصرف الكل در شيردهي

توصيه مي شود در دوران شيردهي مادران از مصرف الكل پرهيز كنند.

مصرف ماهي در شيردهي

توصيه مي شود مادران در اين دوران از مصرف برخي از ماهي ها مثل كوسه ماهي و اره ماهي ( كه در واقع كمتر در سبد غذايي مردم ديده مي شود) پرهيز كنند، زيرا اين ماهي ها حاوي مقدار زيادي جيوه هستند. همچنين مادران نبايد بيشتر از دو بار در هفته ماه هاي چرب مثل قزل آلا، اسقومري، ساردين و تن ماهي تازه مصرف كنند.

شيردهي

 

رژيم غذايي در دوران شيردهي را براي فردا بگذاريد

- مادران نبايد در دوران شيردهي به فكر كم كردن وزن خود باشند و نبايد به فكر كم كردن ميزان غذاي خود باشند. شايد براي خيلي از مادران اينكه وضعيت جسمي آن ها از دوران بارداري به بعد خيلي تغيير نكرده ناراحت باشند و بخواهند رژيم هاي غذايي محدود داشته باشند، اما دوران شيردهي براي اين كار مناسب نيست زيرا كه مادر بايد انرژي كافي داشته باشد.اما زمان شيردهي بهترين زمان براي از دست دادن اضافه وزن ناشي از زايمان است، زيرا چربي هاي تازه است اما اين كاهش وزن بايد كاملا اصولي بشه و شما بايد زير نظر يك متخصص تغذيه باشيد تا رژيم شيردهي را در اختيار شما قرار دهد و يا از بخش رژيم دوران شيردهي نرم افزار اوما، رژيم شيردهي خود را بصورت برنامه روزانه دريافت كنيد.

دوران شيردهي و كالري مورد نياز

- هر مادر شيرده در روز نياز به 1800 كالري دارد تا بتواند شير كافي توليد كند. اگر مادري در ماه بيش از 0.5 تا 2 كيلوگرم وزن كم مي كند، اين به اين معني است كه تغذيه مناسب و كافي ندارد. البته بايد توجه داشت كه برخي از مادران در دوران بارداري دچار اضافه وزن شديد مي شوند كه در اين افراد كم كردن وزن بين 3 و حتي 4 كيلوگرم در ماه نيز طبيعي است و به توليد شير آن ها لطمه اي وارد نخواهد شد. اما بايد حتما توجه داشت كه اين دوران، زماني نيست كه مادر بخواهد رژيم سخت براي كاهش وزن داشته باشد.

انرژي خود را در دوران شيردهي بالاترين سطح نگه داريد

مواد غذايي كلسيم دار مانند شير، پنير، ماست و بستني با كيفيت به مادران توصيه مي شود. حتما مادران در اين دوران بايد شير و آب بنوشند . و پروتئين مورد نياز خود را بايد با مصرف گوشت قرمز، سفيد، تخم مرغ، حبوبات و خشكبار و گردو تامين كنند. همچنين كربوهيدرات ها مانند برنج، پاستا، نان و سيب زميني هم مي توانند كمك كنند تا انرژي بدن مادر در سطح بالايي باقي بماند. و مادران بايد مثل هميشه بشقابي از سبزيجات در روز مصرف كنند . شايد بسياري از شما تصور كنيد كه ميزان غذاي سفارش شده براي مصرف زياد است، اما بايد بدانيد كه براي توليد شير و نگه داشتن انرژي در سطح بالا بدن شما به اين مواد غذايي احتياج دارد.

آيا  بايد از غذاهاي شير افزا براي مادران شيرده استفاده كرد؟

شير افزا طبيعي در دوران شيردهي

استفاده از شير افزاها به همه مادران پيشنهاد نميشود. شما بايد ببينيد كه آيا واقعا كمبود شي داريد؟ اين كمبود از كجا ناشي ميشود؟ گاهي مامان ها دفعات شير دادنشون كم است و يا تخليه كامل پستان ها را ندارند. ابتدا بايد روش درست شير دادن ، دفعات و تخليه كامل پستان را ارزيابي كنيد. اگر موارد گفته شده درست بود و رژيم غذايي هم مشكل نداشت، مي توانيد كوتاه مدت از شير افزاها استفاده كنيد. در اينجا نام چند شير افزار ذكر ميشود:

شيرافزاهاي طبيعي در دوران شيردهي

شنبليله و افزايش شيردهي

يكي از گياهان  شيرافزا شنبليله هست كه هم بصورت كپسول در بازر هم وجود دارد.

دوز معمول مصرفي 

1 تا 4 كپسول . 3 تا 4 بار در روز

استفاده از خود گياه بصورت:

يك فنجان چاي صاف شده سه بار در روز 

خيساندن يك چهارم قاشق مرباخوري دانه شنبليله در يك ليوان آب به مدت 10 دقيقه

سيايوم ماريانوم( milk thistle) و افزايش شيردهي

روش مصرف:

خيساندن يك قاشق مرباخوري از دانه هاي خشك شده در يك ليوان آب به مدت 10 دقيقه

مقدار مصرف:

2 تا 3 فنجان در روز

شبدر و افزايش شيردهي

روش مصرف:

يك قاشق مرباخوري از برگ خشك شده آن در يك ليوان آب به مدت 10 دقيقه و بصورت چاي ميل شود.

دفعات مصرف:

يك ليوان سه بار در روز

ساير مكمل هاي شير افزا گياهي و طبيعي:

  • آب جو
  • گياه خار مريم
  • باديان رومي
  • ريحان
  • بادآور
  • رازيانه
  • گل ختمي

شيرافزاهاي مصنوعي در دوران شيردهي

  • متوكلوپراميد(رگلان)
  • دمپريدون (موتيليوم)
  • كلرپرومازين

قبل از استفاده از هرگونه شير افزا بايد با پزشك مشورت كنيد تا طبق شرايط پزشكي شما ، شيرافزاي مورد نظر را تجويز كند.

تهيه و تنظيم: گروه سلامت اوما

منبع: شيردهي

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۵۵:۰۴ ] [ متخصصين ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By tinablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب

|